Žďár nad Sázavou – Jak zvýšit zájem o technické profese u mladých lidí? Jakým způsobem celoživotně vzdělávat stávající zaměstnance firem za spolupráce středních technických škol z regionu? I tato problematika se řešila na včerejším setkání personalistů. Akci zorganizovala Okresní hospodářská komora ve Žďáře nad Sázavou a strojírenská firma Tokoz.

Náborové příspěvky

„Semináře jsme pořádali už dříve, ale nyní nás oslovil národní ústav pro celoživotní vzdělávání s tím, že připravují projekt, ve kterém jsou zapojeny i školy, které budou zaměstnance firem „vyučovat“,“ informoval ředitel Okresní hospodářské komory ve Žďáře nad Sázavou Vladimír Sommer. „Školy jsou pro tuto formu vzdělávání a rekvalifikaci zaměstnanců vhodnější než různé agentury, protože k výuce mají odborné pedagogy, prostory, techniku a počítačové vybavení,“ přiblížil šéf žďárské hospodářské komory Sommer.

Ačkoliv nyní hlad po strojařích, stavařích a podobných profesích s ohledem na krizi není tak akutní, za pár let se situace otočí a každý šikovný řemeslník bude vítán. „Momentálně nedostatek stavařů nemáme, protože je méně zakázek. Ale ve výhledu bude určitě větší poptávka například po zednících, tesařích, obkladačích, mistrech či přípravářích. Snažíme se je už nyní přitáhnout náborovými příspěvky – například pro profese zedník a tesař. Stipendium pro studenty se zase pohybuje do dvou tisíc korun měsíčně,“ uvedl pro Žďárský deník personalista žďárské stavební společnosti PKS Petr Podaný.

Podobnou snahu nyní vyvíjejí i ve strojírenské společnosti Wera Werk v Bystřici nad Pernštejnem. S výhledovým dozníváním krize předpokládají opět nedostatek kvalifikovaných pracovníků jako jsou například seřizovači nebo obráběči. „Výše studentských stipendií, kterých nyní vyplácíme dvanáct, se pohybuje od osmi set do 2500 korun měsíčně podle prospěchu žáka a ročníku, jež studuje. Kromě toho ve firmě mohou pracovat v rámci odborné praxe a přivydělat si i při prázdninové brigádě,“ popsala personální ředitelka podniku Wera werk Martina Peňázová.

Ve žďárské společnosti Hettich navíc přidali i poskytování svých strojů školám, aby se na nich mohli studenti učit pracovat. „Rovněž jsme pro žáky, kteří pobírají stipendium, nastavili systém výuky a praxe, jehož součástí je i seznámení se s prací ve firmě a později zaučení přímo v konkrétním oboru, kterému se student učí,“ sdělil ředitel firmy Hettich Horst Blom.